1. ایرانی هریس، صیاد؛ شریفی، علی؛ جوهری، زهرا (۱۳۹۷) شهرهایی برای همه، نشر انتخاب، تهران
2. آذردوست بقال، نیر،)1389(، ارزیابی عوامل موثر در تقاضا برای گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر تبریز)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران
3. تقوایی مسعود و امید مبارکی (13۸۹)؛ بررسی و تحلیل فضاهای توریستی شهر تبریز به منظور برنامهریزی توریسم، جغرافیا و برنامه ریزی، پاییز, دوره ۱۵ , شماره ۳۳، صفحه ۵۹ تا صفحه ۸۲
4. تیموری، راضیه؛ کرمی، فریبا؛ تیموری زینب؛ صفدر امین (1393)؛ عوامل موثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری، نمونه موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز؛ محله گردشگری شهری، دوره 1، شماره 1 صص 63-78
6. حیدری چیانه، رحیم؛ سعدلونیا، حسین(۱۳۹۵) تحلیلی بر فرایند مدیریت تصویر مقصد گردشگری شهری مورد مطالعه: کلانشهر تبریز، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری سال پنجم، شماره19، ص. 94-109.
7. خسروآبادی، محمد، (1385)، تخمین تابع تقاضای گردشگری خارجی ایران طی دوره1383-1344 و ارائه استراتژیهای گسترش صنعت گردشگری ایران (با استفاده از استراتژیهای توسعه گردشگری در مالزی، سنگاپور و مصر)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، اصفهان
8. زنگی آبادی، علی؛ عبداللهزاده مهدی، مبارکی امید، پورعیدی وند لاله؛ (1390)؛ بررسی و تحلیل فضاهای گردشگری شهر ارومیه؛ فصلنامه علمی – پژوهشی فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره 39، صص 77-93
9. سلیمانی صدیق, پیمان (۱۳۹۳)، بررسی نقش دیپلماسی شهری برای ایجاد تعامل درصنعت توریسم و جذب گردشگر با مدل swot و تأکید بر توان های فضایی تاریخی- فرهنگی گردشگری مطالعه موردی: شهر تبریز، نخستین سمینار علمی تخصصی جاذبهها و دافعههای گردشگری آذربایجان شرقی، تبریز
10. شاهیوندی، احمد؛ رئیسی وانایی، رضا؛ سلطانی، مرضیه (1389)؛ تأثیر امنیت روانی و اجتماعی بر جذب گردشگران خارجی (نمونه موردی گردشگران خارجی وارد شده به شهر اصفهان در سال 1389)؛ پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، دورم چهارم، شماره 12
11. لومسدن، لس؛ (1380)؛ بازاریابی گردشگری؛ ترجمه محمدابراهیم گوهریان؛ دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران
12. منفردی، مهدی. (1394). سنجش تقاضای گردشگری در شهر مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی توریسم دانشگاه تهران
13. متقی سمیرا، صادقی محمد، دلالت مراد (1395) نقش امنیت در توسعه گردشگری بین المللی (نمونه موردی: گردشگران خارجی شهر یزد)؛ گردشگری شهری، دوره 3، شماره 1 صص 77-91
14. ولی زاده، حمید (1385) چالشهای فراروی توسعه صنعت توریسم در ایران با تاکید بر کلانشهر تبریز پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی گروه جغرافیا، دانشگاه تبریز
15. هاشمی، المیرا؛ (۱۳۹۶) بررسی وضعیت زیرساختهای خدمات الکترونیک گردشگری شهر تبریز در افق تبریز ۲۰۱۸، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشکده علوم انسانی گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان
16. Bramwell, B. (1998). User satisfaction and product development in urban tourism, Tourism Management, 19 (1): 35-47.
17. Chang Tung – zing and Su- Jan Chen., 1998, Market Orientation, service Quality and Business Profitability: and conceptual Model and Empirical Evidence, The Journal of service marketing, 12, 45- 46
18. Lohmann, G. and Pearce, D.G. 2012. Tourism and Transport relationships, the suppliers perspective in gateway destinations in new Zealand Asia pacific journal of tourism research 17(1):14-29
19. Morley clive; (1992); a microeconomic theory of international tourism demand; annul of tourism research, vol. 19. Pp. 250-267, 1992
20. Chang Tung – zing and Su- Jan Chen., 1998, Market Orientation, service Quality and Business Profitability: and conceptual Model and Empirical Evidence, The Journal of service marketing, 12, 45- 46
21. Jefferson. A & l. Lickorish; (1988) , Marketing Tourism-A practical Guaide, Longman Essex