برنامه ریزی شهری
میرنجف موسوی؛ ابراهیم معمری؛ مهدی خداداد
دوره 7، شماره 25 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 43-56
چکیده
بکارگیری روشهاى علمی بهمنظور بررسی و سطح-بندی مناطق از حیث توسعهیافتگى در جنبههاى فرهنگی، منجر به شناخت میزان نابرابریها گردیده است و معیاری برای تلاش در حوزه کاهش و رفع نابرابریهاى موجود میان آنها محسوب میشود. به همین دلیل در این پژوهش سعی شده به بررسی تفاوتها و نابرابریها بین شهرستانهای استان آذربایجانشرقی ...
بیشتر
بکارگیری روشهاى علمی بهمنظور بررسی و سطح-بندی مناطق از حیث توسعهیافتگى در جنبههاى فرهنگی، منجر به شناخت میزان نابرابریها گردیده است و معیاری برای تلاش در حوزه کاهش و رفع نابرابریهاى موجود میان آنها محسوب میشود. به همین دلیل در این پژوهش سعی شده به بررسی تفاوتها و نابرابریها بین شهرستانهای استان آذربایجانشرقی از نظر وضعیت و سطوح برخورداری از شاخصهای فرهنگی پرداخته شود، تا در قالب برنامهریزی توسعهی ناحیهای و از طریق تعیین درجهی توسعهنیافتگی، تصویر روشن و شفافی از امکانات و خدمات فرهنگی در این استان ارائه گردد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و کمی بوده، جامعةآماری شامل کلیه شهرستانهای استان آذربایجانشرقی میباشد. آمار واطلاعات لازم از آمارنامههای سازمان برنامه و بودجه استانداری آذربایجانشرقی تهیه و با استفاده از دادههای 10 شاخص فرهنگی سال 1394، انجام گرفته است. جهت بدست آوردن ضریب اهمیت شاخصها از روش آنتروپیشانون و برای تجزیه و تحلیل، از مدل-های تصمیمگیری چندمعیاره TOPSIS و SAW استفاده شده است. شاخصهای بکار رفته در این پژوهش عبارتند از؛ X1 تعداد اعضای کانون پرورش فکری کودکان، X2 تعداد سینما، X3 تعداد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، X4 تعداد کتابخانههای عمومی، X5 تعداد چاپخانه، X6 سالن نمایش، X7 تعداد تماشاگران، X8 تعداد صندلی سینماها، X9 تعداد سالن نمایش سینما، X10 تعداد اعضای کتابخانههایعمومی. نتایج حاصل بیانگر عدم تعادل در توزیع شاخصهای فرهنگی در سطح استان میباشد. لذا انتظار میرود با توجه خاص مسئولینفرهنگی استان، سیاستگزاریهای مؤثرتر، هماهنگی بیشتر بین ارگانهای فرهنگی و اقدامات مناسب جهت بهبود وضعیتفرهنگی استان آذربایجان شرقی تحقق پیدا کند.