برنامه ریزی شهری
فرشاد طهماسبی زاده؛ احمد خادم الحسینی
دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1397، ، صفحه 17-28
چکیده
شهر و فرا شهری باعث شکلگیری عدم تعادل و نابرابری فضایی در شهرها شده است. و این مهمترین مشکل شهر-های امروز است. ضرورت دارد این نابرابریها در بعد فضایی و جغرافیایی در جهت ایجاد محیط آرمانی برای زندگی بهتر بررسی گردد. هدف از این پژوهش تحلیل فضایی عدالت اجتماعی در مناطق شهر اصفهان است. از نظر روششناسی براساس ماهیت از نوع توصیفی _موردی ...
بیشتر
شهر و فرا شهری باعث شکلگیری عدم تعادل و نابرابری فضایی در شهرها شده است. و این مهمترین مشکل شهر-های امروز است. ضرورت دارد این نابرابریها در بعد فضایی و جغرافیایی در جهت ایجاد محیط آرمانی برای زندگی بهتر بررسی گردد. هدف از این پژوهش تحلیل فضایی عدالت اجتماعی در مناطق شهر اصفهان است. از نظر روششناسی براساس ماهیت از نوع توصیفی _موردی و تحلیلی است. براساس هدف از نوع کاربردی است. در گردآوری اطلاعات از روشهای اسنادی، کتابخانه ای و میدانی، و ابزارهای مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه،آرشیوهای اطلاعاتی شهر اصفهان، بررسی نقشه ها، آمارنامه ها، و...استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از مدلهای شاخص توسعه انسانی(HDI)-،آزمونهای آمار فضایی،همبستگی فضایی شاخص موران و میانگین نزدیکترین همسایه، و تحلیلهای ZONAL در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به صورت ترکیبی استفاده شده است. عدم تعادل شاخص های عدالت در منطقه های شهر اصفهان، به وجود آمدن دوگانگی فضایی در فضای هر منطقه از شهر، نابرابری در بین منطقه های شهر اصفهان از جمله نتایج آن می باشد.
GIS
عباس علیپور؛ احسان علیپوری؛ مهدی علیزاده
دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1397، ، صفحه 71-86
چکیده
دستیابی به عدالت فضایی در توزیع خدمات عمومی شهر از جمله برخورداری از خدمات حمل و نقل، انبار داری و ارتباطات جهت بهره برداری عادلانه و برابری استفاده از ظرفیت های محیطی، یکی از اهداف مهم برنامه ریزان شهری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی توصیفی تحلیل میباشد که به بررسی عدالت فضایی با تاکید بر خدمات عمومی شهری در ...
بیشتر
دستیابی به عدالت فضایی در توزیع خدمات عمومی شهر از جمله برخورداری از خدمات حمل و نقل، انبار داری و ارتباطات جهت بهره برداری عادلانه و برابری استفاده از ظرفیت های محیطی، یکی از اهداف مهم برنامه ریزان شهری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی توصیفی تحلیل میباشد که به بررسی عدالت فضایی با تاکید بر خدمات عمومی شهری در استان سیستان و بلوچستان میپردازد. برای بررسی روند کار در این راه ابتدا شاخص هایی برای این کار اسخراج گردید. در ادامه در دو گام به این بحث پرداختهایم به گونهای که در گام اول با استفاده از نرم افزار ArcGis و از طریق روابط موجود در این نرمافزار ابتدا وضعیت پراکندگی شاخص-های خدمات عمومی در این استان با استفاده از ابزار Hot Spot تحلیل گردید در ادامه با استفاده از مدلهای تصمیمگیری نظیر TOPSIS وVIKOR وضعیت شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان از نظر دسترسی به خدمات عمومی با تاکید بر عدالت فضایی مشخص شد همچنین در گام بعدی با استفاده از مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی GWR به بررسی رابطه بین پراکنش جعیت و توزیع خدمات عمومی در این استان کویری پرداخته شد. نتایج حاکی از آن بود که وضعیت دسترسی به خدمات عمومی شهری در این استان نامناسب است و شهرستان زاهدان با مرکزیت سیاسی قوی بهترین وضعیت را داراست
فرزانه ساسانپور؛ نادر تابعی؛ ثروت الله مرادی؛ چیا نیازی
دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1393، ، صفحه 37-46
چکیده
امروزه شهری پایدار است که منجر به عدالت اجتماعی شود. از نشانههای عدالت اجتماعی توزیع فضایی متعادل خدمات شهری است.کلانشهر تهران نیز یکی از شهرهایی است که از ویژگیهای اصلی آن عدم توازن فضایی خدمات بین مناطق شمال و جنوب آن میباشد. در این ارتباط مدیریت شهری کلانشهر تهران در راستای پایداری و کاهش فاصله بین این مناطق ارائه خدمات را ...
بیشتر
امروزه شهری پایدار است که منجر به عدالت اجتماعی شود. از نشانههای عدالت اجتماعی توزیع فضایی متعادل خدمات شهری است.کلانشهر تهران نیز یکی از شهرهایی است که از ویژگیهای اصلی آن عدم توازن فضایی خدمات بین مناطق شمال و جنوب آن میباشد. در این ارتباط مدیریت شهری کلانشهر تهران در راستای پایداری و کاهش فاصله بین این مناطق ارائه خدمات را به مناطق جنوبی تهران را در دستور کار خود قرار داده است. اما ارائه خدمات به مناطق حوزه جنوبی تهران باید براساس اولویت انجام گیرد. هدف این پژوهش شناسایی و چگونگی توزیع فضایی خدمات در مناطق حوزه جنوبی تهران و رتبهبندی این مناطق براساس شاخصهای برخورداری از خدمات شهری است. روش تحقیق این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش تصمیم گیری چند معیاره TOPSIS بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که از میان مناطق حوزه جنوبی تهران، از لحاظ برخورداری از شاخصهای خدمات شهری منطقه 17 با امتیاز 0.798 در رتبه اول و منطقه 15 با امتیاز0.076 در رتبه آخر قرار دارد و این منطقه باید در اولویت ارائه خدمات شهری قرار گیرد همچنین شاخص مراکز آموزشی نسبت به دیگر شاخصها، عدم توازن فضایی بیشتری در مناطق حوزه جنوبی دارد.
رضا مستوفی الممالکی؛ امیر بسطامی نیا؛ یوسف تازش
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1392، ، صفحه 7-16
چکیده
عدالت فضایی از مباحثی است که در سالهای اخیر در میان جغرافیدانان و برنامهریزان اهمیت ویژهای یافته است. از آنجا که تسهیلات شهری ساختاردهندهی شکل و ماهیت کالبدی، اجتماعی و فضایی شهر میباشد، بی عدالتی در نحوهی توزیع آن تأثیر جبران ناپذیری بر ساختار و ماهیت شهر گذاشته است. یکی از دلایل بروز مسائل ناشی از شهرنشینی و شهرگرایی ...
بیشتر
عدالت فضایی از مباحثی است که در سالهای اخیر در میان جغرافیدانان و برنامهریزان اهمیت ویژهای یافته است. از آنجا که تسهیلات شهری ساختاردهندهی شکل و ماهیت کالبدی، اجتماعی و فضایی شهر میباشد، بی عدالتی در نحوهی توزیع آن تأثیر جبران ناپذیری بر ساختار و ماهیت شهر گذاشته است. یکی از دلایل بروز مسائل ناشی از شهرنشینی و شهرگرایی کم توجهی یا بی توجهی به آثار عدالت فضایی در کشورهاست. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل توسعه تسهیلات شهری از دیدگاه عدالت فضایی در شهر یاسوج است. بر این اساس روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و نوع تحقیق، بنیادی و توسعهای است که در آن از مدلهای آماری از قبیل ضریب همبستگی و رگرسیونها استفاده شده است. همچنین با استفاده از 12 شاخص خدماتی نحوهی توزیع خدمات در 23 محلّهی شهر بررسی شده است. یافتههای
تحقیق نشان میدهد که از نظر توزیع خدمات در شهر یاسوج، 3 محلّه دارای توزیع خدمات کاملاً متعادل، 5
محلّه تقریباً متعادل، 8 محلّه نیمه متعادل و 7 محلّه نیز نامتعادل بودهاند. بر همین اساس ساکنان محله های 13، 18 و 19 ( واقع در جنوب و غرب شهر) بیشترین نیازمندی را دارند. بیش از 80 درصد جمعیت آنها، نیازمندی بالا به خدمات دارند و محله های 2، 4، 6 و 8، 9، 10، 22 ( واقع در شرق و مرکز شهر) کمترین نیازمندی به خدمات را دارا هستند. برقراری ارتباط آماری بین تراکم توزیع خدمات و تراکم خالص جمعیت با z-score نشان میدهد که تراکم جمعیت با توزیع خدمات دارای رابطه معناداری نسبی است. به گونهای که محلّههایی با تراکم جمعیتی خیلی بالا، دارای توزیع خدمات کاملاً نامتعادل هستند. از طرف دیگر این نتیجه بهدست آمده است که دسترسی نسبتاً مناسبی به تسهیلات شهری وجود دارد. با این وجود، نابرابری میزان دسترسی به تسهیلات در شهر مشهود است.