جواد میرمحمد صادقی؛ رامین محبوبی؛ مریم شریف دوست
دوره 1، شماره 3 ، آبان 1391، ، صفحه 63-75
چکیده
چکیده هدف از این تحقیق، برآورد تابع تقاضای گردشگری داخلی در شهرستان مشهد است. اطلاعات بهکار رفته از نوع مقطعی میباشد که شامل 500 خانوار گردشگر داخلی است که حداقل یک شب در شهرستان مشهد در بهار 1390 اقامت داشتهاند. نمونهی مورد مطالعه بهصورت تصادفی انتخاب شده و اطلاعات از طریق مصاحبهی شفاهی با سرپرست خانوار و تکمیل پرسشنامه ...
بیشتر
چکیده هدف از این تحقیق، برآورد تابع تقاضای گردشگری داخلی در شهرستان مشهد است. اطلاعات بهکار رفته از نوع مقطعی میباشد که شامل 500 خانوار گردشگر داخلی است که حداقل یک شب در شهرستان مشهد در بهار 1390 اقامت داشتهاند. نمونهی مورد مطالعه بهصورت تصادفی انتخاب شده و اطلاعات از طریق مصاحبهی شفاهی با سرپرست خانوار و تکمیل پرسشنامه جمعآوری گردیده است. برای برآورد تابع تقاضای گردشگری از مدل آیدز (سیستم تقاضای تقریباً ایده آل[1]) به شکل مدل رگرسیون، استفاده شده است. در این تحقیق علاوه بر بررسی میزان تاثیر متغیرهای مخارجی (درآمدی) و قیمتی بر مخارج گردشگر برای پنج کالای غذا، محل اقامت، ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی، تاثیر سه متغیر انتظارات گردشگر نسبت به آیندهی اقتصادی، تعداد ساعات کار روزانهی سرپرست خانوار و میزان بدهی سرپرست خانوار بر روی مخارج گردشگر مورد تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق کششهای قیمتی و مخارجی تقاضا برای پنج کالای ذکر شده در حالت وجود سه متغیر جدید و عدم وجود آنها در تابع تقاضای گردشگری باهم مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که متغیر انتظارات گردشگر نسبت به آیندهی اقتصادی تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر بر روی پنج کالای ذکر شده دارد. همچنین متغیر تعداد ساعات کار روزانهی سرپرست خانوار، تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر بر روی کالاهای غذا، ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی دارد. این متغیر تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر روی کالای محل اقامت ندارد. متغیر میزان بدهی گردشگر تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر بر روی کالاهای غذا و بازدید از مکانهای دیدنی دارد؛ این متغیر تاثیر معناداری بر مخارج روی کالاهای غذا، ایاب و ذهاب و سوغات ندارد. مقایسهی بین کششهای قیمتی و مخارجی (درآمدی) محاسبه شده برای دو گروه رگرسیون برآورد شده نشان داد که اضافه کردن سه متغیر جدید در معادلهی تقاضای گردشگری، کشش قیمتی کالاهای محل اقامت، ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی را نسبت به حالت نبود این سه متغیر افزایش میدهد. همچنین کشش مخارجی برای کالاهای غذا و محل اقامت کمتر و برای کالاهای ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی بیشتر از قبل میشوند [1] An Almost Ideal demand System (AIDS)
جواد میرمحمد صادقی؛ مهناز رضازاده
دوره 1، شماره 2 ، مرداد 1391، ، صفحه 55-66
چکیده
گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا میکند و شناسایی تقاضای آن، میتواند به تصمیمگیریهای توسعهی اقتصادی کمک شایانی بنماید. از طرفی قانون هدفمندی یارانهها به عنوان یکی از شاخصترین برنامههای اقتصادی و اجتماعی دولت تبعات و تاثیرات گوناگونی در برنامه ریزیهای آینده به دنبال خواهد داشت. اما هدفمندی یارانهها ...
بیشتر
گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا میکند و شناسایی تقاضای آن، میتواند به تصمیمگیریهای توسعهی اقتصادی کمک شایانی بنماید. از طرفی قانون هدفمندی یارانهها به عنوان یکی از شاخصترین برنامههای اقتصادی و اجتماعی دولت تبعات و تاثیرات گوناگونی در برنامه ریزیهای آینده به دنبال خواهد داشت. اما هدفمندی یارانهها هزینه سفر مردم را در داخل کشور بالا برده و بدون برنامهریزی دولت میتواند اثرات منفی بر گردشگری داشته باشد. هدف از این تحقیق محاسبه کششهای قیمتی و درآمدی گردشگری داخلی در شهر اصفهان قبل و بعد از اجرای یارانهها میباشد. اطلاعات به کار رفته از نوع مقطعی شامل یک نمونهی۵۰۰ خانوار گردشگر داخلی است که حداقل یک شب در شهر اصفهان در تابستان ۱۳۸۸و یا تابستان ۱۳۹۰ اقامت داشتهاند. نمونه مورد مطالعه به صورت تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده و اطلاعات از طریق مصاحبه شفاهی با سرپرست خانوار وتکمیل پرسشنامه جمعآوری گردیده است. برای برآورد تابع تقاضای گردشگری از مدل آیدز (سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل1) به شکل مدل رگرسیون، استفاده شده است. رگرسیونهای مجزا برای برآورد تقاضا برای هرکدام از پنج کالای غذا، محل اقامت، ایاب و ذهاب، بازدید از نقاط دیدنی و سوغات محاسبه و نیز کششهای قیمتی تقاضا و مخارجی (درآمدی) تقاضا برای آنها محاسبه شده است.
نتایج نشان میدهد که کشش قیمتی تقاضای غذا، محل اقامت، ایاب و ذهاب، بازدید از نقاط دیدنی و سوغات به ترتیب در تابستان سال۱۳۸۸ برابر با ۲۶۴/۰-، ۰۵۸/0-، 760/0-، 043/0- و 132/0- و کشش مخارجی (درآمدی) تقاضا به ترتیب 040/1، 904/0، 035/0، 516/0 و 534/0 میباشد. همچنین کشش قیمتی تقاضای غذا، محل اقامت، ایاب و ذهاب، بازدید از نقاط دیدنی و سوغات به ترتیب در تابستان سال 1390 برابر با 333/0-، 526/0، 111/1، 777/0 و 973/0 و کشش مخارجی (درآمدی) تقاضا به ترتیب 587/0، 308/ ، 563/0، 426/0 و 165/0 میباشد این ارقام نشان میدهد که در سال 1388 همهی کالاها از نظر کشش قیمتی تقاضا، کم کشش میباشند و با توجه به کششهای مخارجی، کالای غذا یک کالای لوکس و بقیه کالاهای ضروری میباشند.1- AIDS (An Almodt Ideal Demand Systemو در سال 1390 تنها کالای غذا یک کالای معمولی و از نظر کشش قیمتی یک کالای کم کشش میباشد اما بقیه کالاها از نوع گیفن2 میباشند. اما از نظر کششهای مخارجی همه کالاها از نوع ضروری محسوب میشوند. در این تحقیق از مخارج گردشگر به جای درآمد آنها استفاده شده است.