برنامه ریزی شهری
سعید ملکی؛ ندا پیوند؛ اقبال اسدی کلمتی
دوره 7، شماره 28 ، بهمن 1397، ، صفحه 19-32
چکیده
فضاهای آموزشی، از مهمترین کاربریهای شهری محسوب میشود و تعیین بهینة مکان استقرار مدارس، از جملة وظایف برنامهریزانشهری است. عدم مکانگزینی صحیح کاربریهای شهری خصوصاً کاربری آموزشی، منجر به ناهماهنگی بین نیازها و خدمات ارائه شده از سوی کاربریها میشود. تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی محل استقرار مراکز آموزشی مقطع ابتدایی ...
بیشتر
فضاهای آموزشی، از مهمترین کاربریهای شهری محسوب میشود و تعیین بهینة مکان استقرار مدارس، از جملة وظایف برنامهریزانشهری است. عدم مکانگزینی صحیح کاربریهای شهری خصوصاً کاربری آموزشی، منجر به ناهماهنگی بین نیازها و خدمات ارائه شده از سوی کاربریها میشود. تحقیق حاضر با هدف آسیبشناسی محل استقرار مراکز آموزشی مقطع ابتدایی منطقه 7 شهر اهواز انجام یافته است. این تحقیق به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن؛ توصیفی- تحلیلی میباشد. بهمنظور وزندهی و تعیین اندازه اثر متغیرهای مورد-مطالعه در هدف نهایی تحقیق، از مدل FAHP استفاده شده است. برای تهیه لایه نهایی با استفاده از گزینه Raster Calculator و استفاده از عملگر جمع، لایهها به روش همپوشانی با یکدیگر تلفیق شده است. نتایج تحلیل FAHP در ارتباط با استخراج ارزش وزنی شاخصهای موثر در ارزیابی محل استقرار مدارس ابتدایی منطقه 7 شهر اهواز نشان داده است که؛ کاربریهای صنعتی و مسکونی هرکدام با وزن(164/0) و (138/0) به عنوان مهمترین شاخصها شناخته و دارای بیشترین وزن بودهاند. نتیجه نهایی تلفیق لایهها نیز نشان میدهد که: از مجموع 27 مدرسه مقطع ابتدایی منطقه 7 شهر اهواز از نظر الگوی همجواری و سازگاری با سایر کاربری-های همجوار؛ 8 دبستان در طیف نامناسب و کاملا نامناسب، 9 دبستان در طیف متوسط و 10 دبستان هم در طیف کاملا مناسب و مناسب قرار گرفتهاند.
برنامه ریزی شهری
سعید امان پور؛ مصطفی محمدی ده چشمه؛ علیرضا پرویزیان
دوره 7، شماره 27 ، آبان 1397، ، صفحه 43-60
چکیده
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابتدائی کلانشهر اهواز میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابتدائی کلانشهر اهواز میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. داده-های نظری پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شد و به منظور سنجش آسیبپذیری مراکز ابتدائی با توجه به دو اصل مکانیابی و مقاومسازی پدافند غیرعامل از بانک داده مکانی بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای(Excel GIS, Geoda, Spss,) استفاده شده است. مدل به کار رفته نیز تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) با نظرخواهی از 7 نفر از کارشناسان بوده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که از لحاظ ماتریس سازگاری مدارس در مناطق مختلف کلانشهر اهواز، مناطق دو، سه و شش آسیبپذیرترین مناطق میباشد و مناطق هفت و چهار ایمنترین مناطق شناخته شده است. میزان تأثیر طیفهای طبقهبندی پژوهش در سنجش آسیبشناسی مدارس ابتدائی با استفاده از مدل برازش رگرسیونی حکایت از آن دارد که تمامی طیفهای پنجگانة با سطح اطمینان 100% معنیدار بوده، جهت سنجش آسیبپذیری مدارس ابتدائی از منظر اصل مقاومسازی از شش شاخص با استفاده از روشهای خودهمبستگی فضایی و Anselin local Morans استفاده شد، نتایج نشان میدهد که 28/41 درصد مدارس ابتدائی در شهر اهواز در وضعیت کاملا ایمن و 35/18 درصد نیز در وضعیت کاملا ناایمن قرار گرفتهاند.