برنامه ریزی روستایی
منوچهر مهدی پور؛ تیمور آمار؛ عیسی پوررمضان
دوره 11، شماره 41 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 69-80
چکیده
شهرستان لاهیجان با داشتن جاذبه های طبیعی و فرهنگی فراوان همواره به عنوان یکی از کانونهای گردشگری در استان گیلان بوده است. نواحی روستایی این شهرستان نیز با برخورداری از محیط طبیعی بکر در هر یک از بخشهای نواحی کوهستانی، کوهپایهای و جلگهای- ساحلی و همچنین جاذبههای فرهنگی و انسانی، یکی از مقاصد اصلی گردشگری این شهرستان به شمار میآید. ...
بیشتر
شهرستان لاهیجان با داشتن جاذبه های طبیعی و فرهنگی فراوان همواره به عنوان یکی از کانونهای گردشگری در استان گیلان بوده است. نواحی روستایی این شهرستان نیز با برخورداری از محیط طبیعی بکر در هر یک از بخشهای نواحی کوهستانی، کوهپایهای و جلگهای- ساحلی و همچنین جاذبههای فرهنگی و انسانی، یکی از مقاصد اصلی گردشگری این شهرستان به شمار میآید. اما گسترش جریانهای گردشگری دراین شهرستان که عموماً بدون برنامه ریزی و عدم مدیریت کافی همراه میباشد اثرات مثبت و منفی فراوانی را در زمینههای، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی- فضایی به همراه داشته است. هدف این پژوهش بررسی رابطه خانههای دوم با آسیبشناسی نواحی روستایی شهرستان لاهیجان میباشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان شهرستان لاهیجان بودند که به شیوه هدفمند 125 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته زیستپذیری بود که روایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0 بود. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و amos و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین تمام مؤلفههای زیست پذیری و گردشگری خانههای دوم رابطه معنادار وجود دارد و گسترش خانههای دوم در مناطق کوهستانی و جنگلی بیشتر از مناطق ساحلی بوده است و تاثیرات بخش کالبدی- فیزیکی از گردشگری خانههای دوم بیشتر از بخشهای دیگر بوده است.
برنامه ریزی شهری
سعید امان پور؛ مصطفی محمدی ده چشمه؛ علیرضا پرویزیان
دوره 7، شماره 27 ، آبان 1397، ، صفحه 43-60
چکیده
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابتدائی کلانشهر اهواز میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابتدائی کلانشهر اهواز میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. داده-های نظری پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شد و به منظور سنجش آسیبپذیری مراکز ابتدائی با توجه به دو اصل مکانیابی و مقاومسازی پدافند غیرعامل از بانک داده مکانی بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای(Excel GIS, Geoda, Spss,) استفاده شده است. مدل به کار رفته نیز تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) با نظرخواهی از 7 نفر از کارشناسان بوده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که از لحاظ ماتریس سازگاری مدارس در مناطق مختلف کلانشهر اهواز، مناطق دو، سه و شش آسیبپذیرترین مناطق میباشد و مناطق هفت و چهار ایمنترین مناطق شناخته شده است. میزان تأثیر طیفهای طبقهبندی پژوهش در سنجش آسیبشناسی مدارس ابتدائی با استفاده از مدل برازش رگرسیونی حکایت از آن دارد که تمامی طیفهای پنجگانة با سطح اطمینان 100% معنیدار بوده، جهت سنجش آسیبپذیری مدارس ابتدائی از منظر اصل مقاومسازی از شش شاخص با استفاده از روشهای خودهمبستگی فضایی و Anselin local Morans استفاده شد، نتایج نشان میدهد که 28/41 درصد مدارس ابتدائی در شهر اهواز در وضعیت کاملا ایمن و 35/18 درصد نیز در وضعیت کاملا ناایمن قرار گرفتهاند.