برنامه ریزی شهری
فاضل احدی؛ حسین نظم فر؛ محمد تقی معصومی؛ اکبر آبروش
دوره 9، شماره 36 ، بهمن 1399، ، صفحه 21-38
چکیده
سوال اصلی(یا هدف اصلی): ارزیابی میزان فقر آموزشی در بلوکهای مختلف شهر اردبیل و خوشهبندی فقر آموزشی در این شهر (خیلی فقیر، فقیر، متوسط، مرفه، خیلی مرفه). در قرن بیست و یکم، یکی از شاخصهای پیشرفت شهری، مسألهی پایین بودن فقر شهری است.یکی از مولفههای فقر شهری، فقر آموزشی هست. این پژوهش نشان داد که فقر آموزشی دارای توزیع خوشهای ...
بیشتر
سوال اصلی(یا هدف اصلی): ارزیابی میزان فقر آموزشی در بلوکهای مختلف شهر اردبیل و خوشهبندی فقر آموزشی در این شهر (خیلی فقیر، فقیر، متوسط، مرفه، خیلی مرفه). در قرن بیست و یکم، یکی از شاخصهای پیشرفت شهری، مسألهی پایین بودن فقر شهری است.یکی از مولفههای فقر شهری، فقر آموزشی هست. این پژوهش نشان داد که فقر آموزشی دارای توزیع خوشهای و خود همبستگی فضایی در شهر اردبیل است. ولی عدم تعادل گستره فضایی در بین محلات در این مولفه سبب به هم خوردن نظم فضایی و رشد اسپیرال شهری در برخی از قسمتهای شهر اردبیل و به حاشیه کشیده شدن بسیاری از مناطق دیگر شهر شده است.به طور نسبی بخش جنوب و جنوب غربی شهر را بلوکهای خیلی مرفه و مرفه را در بر میگیرد و بلوکهای فقیر و خیلی فقیر از نظر فقر آموزشی در بخش شمال غربی و جنوب شرقی دیده میشود. لکههای داغ شامل شهرکهای جدید هستند که بعد از سال 1370در اردبیل احداث شدهاند. در مقابل، لکههای سرد بیشتر در حاشیه شهر اردبیل و سکونتگاههای غیر رسمی که حاصل مهاجرت از شهرهای دیگر میباشد را شامل میشود. حد فاصل این دو منطقه یعنی نواحی مرکزی و در کل بافت اولیه شهر لکههای معتدل و مرز عبور فقر آموزشی را شامل میشوند. دادههای خام بلوکها بر اساس سرشماری سال 1395 بدست آمد، میزان فقر آموزشی با استفاده از نرم افزار R و با روش ANP وزن دهی شد و از نرم افزار Arc GIS جهت تحلیل لکههای داغ گستره فضایی فقر شهری بر حسب فقر آموزشی آنها رسم شد.