GIS
عباس علیپور؛ احسان علیپوری؛ مهدی علیزاده
دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1397، ، صفحه 71-86
چکیده
دستیابی به عدالت فضایی در توزیع خدمات عمومی شهر از جمله برخورداری از خدمات حمل و نقل، انبار داری و ارتباطات جهت بهره برداری عادلانه و برابری استفاده از ظرفیت های محیطی، یکی از اهداف مهم برنامه ریزان شهری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی توصیفی تحلیل میباشد که به بررسی عدالت فضایی با تاکید بر خدمات عمومی شهری در ...
بیشتر
دستیابی به عدالت فضایی در توزیع خدمات عمومی شهر از جمله برخورداری از خدمات حمل و نقل، انبار داری و ارتباطات جهت بهره برداری عادلانه و برابری استفاده از ظرفیت های محیطی، یکی از اهداف مهم برنامه ریزان شهری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی توصیفی تحلیل میباشد که به بررسی عدالت فضایی با تاکید بر خدمات عمومی شهری در استان سیستان و بلوچستان میپردازد. برای بررسی روند کار در این راه ابتدا شاخص هایی برای این کار اسخراج گردید. در ادامه در دو گام به این بحث پرداختهایم به گونهای که در گام اول با استفاده از نرم افزار ArcGis و از طریق روابط موجود در این نرمافزار ابتدا وضعیت پراکندگی شاخص-های خدمات عمومی در این استان با استفاده از ابزار Hot Spot تحلیل گردید در ادامه با استفاده از مدلهای تصمیمگیری نظیر TOPSIS وVIKOR وضعیت شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان از نظر دسترسی به خدمات عمومی با تاکید بر عدالت فضایی مشخص شد همچنین در گام بعدی با استفاده از مدل رگرسیون وزنی جغرافیایی GWR به بررسی رابطه بین پراکنش جعیت و توزیع خدمات عمومی در این استان کویری پرداخته شد. نتایج حاکی از آن بود که وضعیت دسترسی به خدمات عمومی شهری در این استان نامناسب است و شهرستان زاهدان با مرکزیت سیاسی قوی بهترین وضعیت را داراست
محیط زیست
سعید ملکی؛ علیرضا پرویزیان؛ مهدی علیزاده؛ هاجر احمدی
دوره 6، شماره 21 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 75-90
چکیده
برخورداری از استاندارد سلامتی یکی از حقوق بنیادی هر انسان بدون توجه به تفاوتهای نژادی، مذهبی، اعتقاد سیاسی و وضعیت اقتصادی یا اجتماعی ذکر شده است. یکی از مهمترین مشکلاتی که شهرستانهای استان ایلام را تهدید مینماید، عدم دسترسی به استانداردهای جهانی و حتی ملی در زمینه سلامتی می-باشد. در پژوهش حاضر که به شیوة «توصیفی-تحلیلی» ...
بیشتر
برخورداری از استاندارد سلامتی یکی از حقوق بنیادی هر انسان بدون توجه به تفاوتهای نژادی، مذهبی، اعتقاد سیاسی و وضعیت اقتصادی یا اجتماعی ذکر شده است. یکی از مهمترین مشکلاتی که شهرستانهای استان ایلام را تهدید مینماید، عدم دسترسی به استانداردهای جهانی و حتی ملی در زمینه سلامتی می-باشد. در پژوهش حاضر که به شیوة «توصیفی-تحلیلی» به انجام رسیده، سعی شده نمای سلامتی با ارزیابی 30 شاخص فرعی در قالب3 شاخصهای کلی؛ اجتماعی، زیستمحیطی و درمانی در شهرستانهای استان ایلام و در راستای هدف اصلی این پژوهش بررسی و نشان داده شود. دادههای نظری پژوهش به روش کتابخانهای، آمارنامهها، کتب موجود و مقالات و شبکه بهداشت استان ایلام جمعآوری شدند. جهت تجزیه تحلیل دادهها ابتدا به وسیله مدل تاپسیس شاخصها وزنبخشی شدند و رتبهبندی نهایی بدست آمده است، سپس با استفاده از نرم افزار GIS تحلیل مکانی انجام شد. تحلیل یافتهها نشان میدهد که شهرستانهای ایلام و شیروان و چرداول از لحاظ برخورداری از شاخصهای سلامتی در حال توسعه میباشند. شهرستانهای دهلران، دره شهر و آبدانان در وضعیت نیمه برخوردار و شهرستانهای ایوان، مهران و ملکشاهی در وضعیت محروم قرار گرفتهاند؛ که این امر نشان از وضعیت نامناسب و دور از استانداردهای مطلوب سلامتی در سطح جهانی و ملی در محدوده مورد مطالعه میباشد.
برنامه ریزی شهری
سعید امان پور؛ مهدی علیزاده؛ علیرضا پرویزیان؛ هاجر احمدی
دوره 5، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 49-62
چکیده
در قرن 21 دلایل زیاد و قانع کنندهای برای تشویق به دوچرخه سواری وجود دارد. دوچرخه وسیله نقش غیرقابل انکاری در توسعۀ فعالیتهای گردشگری، افزایش ارزش زمین، اشغال کمتر فضای شهری، جذب صنایع، افزایش اشتغال و تجارت محلی ایفا میکند. حمل ونقل به وسیله دوچرخه سواری به طور فزایندهای باعث کاهش مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا، زیرساختهای ...
بیشتر
در قرن 21 دلایل زیاد و قانع کنندهای برای تشویق به دوچرخه سواری وجود دارد. دوچرخه وسیله نقش غیرقابل انکاری در توسعۀ فعالیتهای گردشگری، افزایش ارزش زمین، اشغال کمتر فضای شهری، جذب صنایع، افزایش اشتغال و تجارت محلی ایفا میکند. حمل ونقل به وسیله دوچرخه سواری به طور فزایندهای باعث کاهش مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا، زیرساختهای جادهای گران قیمت، تراکم حوادث، در مقایسه با خودروهای شخصی میشود. اهواز با توجه به جمعیت بالای خود و پتانسیلهای طبیعی و زیر ساختی که دارد نیاز به طراحی مسیر دوچرخه سواری دارد و از اولویت پیوستن به آن دسته از شهرهایی است که در سطح جهان از لحاظ فناوری دوچرخه در سطوح بالا قرار دارند. به منظور مکانگزینی و طراحی مسیرهای دوچرخه در سطح شهر اهواز ، شاخص-های شیب، ایمنی، زیبایی، راحتی، پیوستگی و وضوح با مطالعة پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی، روش دلفی، و آرای خبرگان و با لحاظ کردن بانک دادههای مکانی شهر اهواز استخراج شده است. با توجه به اثر گذاری متفاوت شاخصهای یاد شده، از مدل ترکیبی GIS-AHP-FUSSY و ابزار Network Analyst Tools برای ارزش گذاری و تهیه مدل مکانی شاخصها استفاده شده است. علاوه بر تعیین مهمترین مولفههای اثر گذار در مکانگزینی و طراحی مسیرهای دوچرخه در سطح شهر اهواز تعین بهترین مسیر از بین مسیرهای پیشنهادی را می توان یافته اساسی این پژوهش دانست.