برنامه ریزی شهری
فائقه سرحانی؛ محمد حسن یزدانی؛ سعید امانپور
دوره 8، شماره 32 ، بهمن 1398، ، صفحه 7-24
چکیده
در سالهای اخیر توسعه پایدار و به تبع آن توسعه پایدار محلهای در مجامع علمی مطرح شده است. که ارتباط تنگاتنگی با آسیبهای اجتماعی، زیستمحیطی، امنیت، مشارکت، شکل بافت و مدیریت شهری دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شاخصهای پایداری اجتماعی مسکن در محلات اسکان غیررسمی اهواز میباشد. روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیل و پیمایشی ...
بیشتر
در سالهای اخیر توسعه پایدار و به تبع آن توسعه پایدار محلهای در مجامع علمی مطرح شده است. که ارتباط تنگاتنگی با آسیبهای اجتماعی، زیستمحیطی، امنیت، مشارکت، شکل بافت و مدیریت شهری دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شاخصهای پایداری اجتماعی مسکن در محلات اسکان غیررسمی اهواز میباشد. روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیل و پیمایشی میباشد. جامعه آماری خانوارهای ساکن محلات اسکان غیررسمی میباشد. حجم نمونه بر اساس مدل کوکران 381 نفر محاسبه شده است برای افزایش دقت کار تعداد 450 پرسشنامه توزیع گردید. در این پژوهش از میان 6 بافت مشخص در شهر، بافت حاشیهای که شامل 18 محله میشد انتخاب شده و در هر محله با توزیع و تکمیل پرسشنامه و بهرهگیری از مدل ویکور، تاپسیس، الکتر و مدل ادغامیکپلند اقدام به مقایسه تطبیقی محلات شهر و رتبهبندی آنها بر اساس شاخصهای پایداری اجتماعی مسکن گردید. بر اساس یافتههای پژوهش میزان پایداری محلات بدین ترتیب اولویتبندی میشود: محلات زرگان، زویه 1، زویه 2 با امتیاز 5 دارای سطح پایدار، محلات منبع آب، علیآباد، حصیرآباد و کوی طاهر با امتیاز 4 دارای سطح نسبتاً پایدار، محلات آل صافی، ملاشیه، نهضت آباد و کریشان داری سطح نیمه پایدار و محلات گلدشت، چنیبه علیا، کوی علوی دارای سطح نسبتاً ناپایدار و محلات گلبهار، شهرک رزمندگان و کوی سیاحی دارای سطح ناپایدار میباشد.
برنامه ریزی شهری
سعید امانپور؛ بنیامین براتی مشهدی؛ یوسف محلی
دوره 8، شماره 29 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 7-20
چکیده
مسیر پیاده تجلیگاه حیات مدنی شهر و محل رخداد وقایع و فعالیتهای اجتماعی شهروندان در زندگی و حیات شهری میباشد. طراحی درست و گسترش آن نه تنها باعث غنیتر شدن زندگی اجتماعی میشود؛ بلکه با توجه به پیچیدگیها و مسائل حمل و نقل شهری در شهرهای معاصر، گامی در جهت حل معضلات ترافیکی بر میدارد و شهرها را به سوی حمل ونقل انسان محور سوق میدهد. ...
بیشتر
مسیر پیاده تجلیگاه حیات مدنی شهر و محل رخداد وقایع و فعالیتهای اجتماعی شهروندان در زندگی و حیات شهری میباشد. طراحی درست و گسترش آن نه تنها باعث غنیتر شدن زندگی اجتماعی میشود؛ بلکه با توجه به پیچیدگیها و مسائل حمل و نقل شهری در شهرهای معاصر، گامی در جهت حل معضلات ترافیکی بر میدارد و شهرها را به سوی حمل ونقل انسان محور سوق میدهد. بر همین اساس این مقاله به ارزیابی شاخصهای پیادهپذیری در خیابان طالقانی شهر اهواز پرداخته است. این پژوهش سعی دارد با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی به این سوال پاسخ دهد که کدام یک از شاخصهای پیادهپذیری (کالبدی، کارکردی و عملکردی) برای افزایش کیفیت پیاده راه خیابان طالقانی از اولویت بالاتری برخوردار هست در این راستا بر مبنای مدل FAHP (تحلیل سلسله مراتبی فازی) و با استفاده از نظرات عابرین پیاده, هر یک از معیارها و شاخصهای موثر در ارتقای کیفیت پیاده راه طالقانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که شاخص کالبدی با امتیاز 570/0 بیشترین سهم را در پیادهپذیری دارد و در رتبه بعدی شاخص ادراکی با امتیاز 289/0 در رتبه دوم قرار دارد و نهایتا شاخص کارکردی با میزان 141/0 کمترین امتیاز را به خود اختصاص داد.. با استفاده از بررسیها و تحلیلهای انجام گرفته شده به این نتیجه رسیدیم که شاخصهای کالبدی از اهمیت بالاتری نسبت به سایر شاخصها برخوردار میباشند.
برنامه ریزی شهری
سعید امانپور؛ اسماعیل سلیمانی راد؛ لیلا کشتکار؛ صادق مختاری
دوره 7، شماره 25 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 33-42
چکیده
مسکن همواره نیازی اساسی در جامعه تلقی میگردد. بازار مسکن طی سالهای گذشته یکی از پرنوسان-ترین بخشهای اقتصاد کشور ایران بوده است. از آنجایی که نغییرات بخش مسکن تاثیر فراوانی بر سایر بخشهای اقتصاد دارد بنابراین یکی از نیازهای قابل توجه در امر مسکن، پیشبینی دقیق قیمت این کالا می-باشد. در این راستا در پژوهش حاضر با استفاده از شبکه ...
بیشتر
مسکن همواره نیازی اساسی در جامعه تلقی میگردد. بازار مسکن طی سالهای گذشته یکی از پرنوسان-ترین بخشهای اقتصاد کشور ایران بوده است. از آنجایی که نغییرات بخش مسکن تاثیر فراوانی بر سایر بخشهای اقتصاد دارد بنابراین یکی از نیازهای قابل توجه در امر مسکن، پیشبینی دقیق قیمت این کالا می-باشد. در این راستا در پژوهش حاضر با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه، مدلی برای پیشبینی قیمت مسکن در شهر اهواز ارائه و نتایج آن با مدل رگرسیون چند متغیره مقایسه گردیده است. نوع تحقیق توسعهای–کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی میباشد. به این منظور 233 نمونه واحد آماری در سال 1392 بر اساس 16 متغیر مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شبکه عصبی پرسپترون چند لایه با دقت 91 درصدی نسبت به رگرسیون چند متغیره دارای دقت بیشتری در پیشبینی قیمت مسکن بوده است. همچنین جهت ارزیابی عملکرد مدلها از ضرایب ، RMSE استفاده شد. ضریب تبیین ( ) با استفاده از رگرسیون چند متغیره 789. و مقدار آن برای شبکه عصبی 918. میباشد. نتایج ارزیابی مدل رگرسیون مبین عملکرد ضعیفتر این مدل در مقایسه با روش شبکه عصبی مصنوعی است.
برنامه ریزی شهری
سعید امانپور؛ علی شجاعیان؛ نورا عبیات؛ نگار رحیم پور
دوره 6، شماره 24 ، بهمن 1396، ، صفحه 87-104
چکیده
وظیفهی اصلی برنامهریزان شهری توزیع بهینه منابع و اجرای عدالت فضایی در سطح شهر می باشد. عدم دسترسی عادلانه و توزیع نامتعادل خدمات شهری موجب بینظمی شهری و نابرابری ساکنان نواحی مختلف شهر، در برخورداری از امکانات شهری می شود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی می باشد که با هدف ارزیابی عدالت فضایی در برخورداری از خدمات شهری ...
بیشتر
وظیفهی اصلی برنامهریزان شهری توزیع بهینه منابع و اجرای عدالت فضایی در سطح شهر می باشد. عدم دسترسی عادلانه و توزیع نامتعادل خدمات شهری موجب بینظمی شهری و نابرابری ساکنان نواحی مختلف شهر، در برخورداری از امکانات شهری می شود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی می باشد که با هدف ارزیابی عدالت فضایی در برخورداری از خدمات شهری در شهر قزوین به انجام رسیده است. جهت دستیابی به هدف مذکور و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، از مدلANTROPY برای وزندهی شاخصها و جهت تحلیل دادهها از مدل تحلیل رابطهی خاکستری(GRA)و تابع زمین آماریIDWدر نرم افزارArcGISاستفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ناحیه1شهری در برخورداری از خدمات در رتبه اول قرار دارد و بخشهای عمدهی آن در سطح خیلی زیادی از برخورداری می باشد و در آخرین رتبه، ناحیه14قرار گرفته است که بخشهای قابل توجهی از آن در سطح خیلی کم از برخورداریی قرار گرفتهاند. همچنین مشخص شد که بیشترین مساحت و درصد برخورداری از خدمات در شهر قزوین را سطح متوسط با 44.78درصد و کمترین مساحت و درصد را سطح زیاد با 25.01 درصد تشکیل داده است. به طور کلی اکثر محدوده شهر را سطوح نسبتا متوسط و متوسط تشکیل داده است که حدود 44.78 درصد است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که ساکنان نواحی شهر قزوین به طور برابر به خدمات و امکانات شهر دسترسی ندارند که نشان از توزیع نامتعادل خدمات و امکانات در سطح شهر دارد. این نابرابری منجر به عدم عدالت فضایی در سطوح شهر قزوین شده است.
برنامه ریزی شهری
سعید امان پور؛ مهدی علیزاده؛ علیرضا پرویزیان؛ هاجر احمدی
دوره 5، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 49-62
چکیده
در قرن 21 دلایل زیاد و قانع کنندهای برای تشویق به دوچرخه سواری وجود دارد. دوچرخه وسیله نقش غیرقابل انکاری در توسعۀ فعالیتهای گردشگری، افزایش ارزش زمین، اشغال کمتر فضای شهری، جذب صنایع، افزایش اشتغال و تجارت محلی ایفا میکند. حمل ونقل به وسیله دوچرخه سواری به طور فزایندهای باعث کاهش مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا، زیرساختهای ...
بیشتر
در قرن 21 دلایل زیاد و قانع کنندهای برای تشویق به دوچرخه سواری وجود دارد. دوچرخه وسیله نقش غیرقابل انکاری در توسعۀ فعالیتهای گردشگری، افزایش ارزش زمین، اشغال کمتر فضای شهری، جذب صنایع، افزایش اشتغال و تجارت محلی ایفا میکند. حمل ونقل به وسیله دوچرخه سواری به طور فزایندهای باعث کاهش مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا، زیرساختهای جادهای گران قیمت، تراکم حوادث، در مقایسه با خودروهای شخصی میشود. اهواز با توجه به جمعیت بالای خود و پتانسیلهای طبیعی و زیر ساختی که دارد نیاز به طراحی مسیر دوچرخه سواری دارد و از اولویت پیوستن به آن دسته از شهرهایی است که در سطح جهان از لحاظ فناوری دوچرخه در سطوح بالا قرار دارند. به منظور مکانگزینی و طراحی مسیرهای دوچرخه در سطح شهر اهواز ، شاخص-های شیب، ایمنی، زیبایی، راحتی، پیوستگی و وضوح با مطالعة پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی، روش دلفی، و آرای خبرگان و با لحاظ کردن بانک دادههای مکانی شهر اهواز استخراج شده است. با توجه به اثر گذاری متفاوت شاخصهای یاد شده، از مدل ترکیبی GIS-AHP-FUSSY و ابزار Network Analyst Tools برای ارزش گذاری و تهیه مدل مکانی شاخصها استفاده شده است. علاوه بر تعیین مهمترین مولفههای اثر گذار در مکانگزینی و طراحی مسیرهای دوچرخه در سطح شهر اهواز تعین بهترین مسیر از بین مسیرهای پیشنهادی را می توان یافته اساسی این پژوهش دانست.